بررسی توسعه گردشگری به کمک فناوری ارتباطات و اطلاعات

 

محسن حاجی قاسمی[1]

Authors E-mail: mohsen_hajighasemi@yahoo.com

 

چکیده

صنعت جهانگردی وگردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع ترین صنعت ها درجهان به شمار می آید. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان یک ثروت با ارزش هم پای منابع نفتی و معدنی در نظر گرفته اند تا بتوانند از آثار مثبت آن برای درآمدزایی، اشتغال، رشد و توسعه استفاده نمایند.

سرزمین ما یکی از کشورهایی است که دارای پتانسیل های بالای گردشگری است و جایی از این مرز و بوم را نمی توان یافت که خالی از جاذبه های گوناگون گردشگری باشد.

شهرستان محلات از جمله مکان هایی است که با داشتن جاذبه های تاریخی، طبیعی  و منابع ویژه خدادادی، می تواند سهم زیادی در جذب گردشگردان داخلی و خارجی داشته باشد.

اما کم توجهی به این بخش از صنعت برای  معرفی و شناخت همه جانبه ی جاذبه های ارزشمند و بی نظیر این شهرستان، باعث کاهش گردشگری در این شهرستان شده است که می توان با مدیریت علمی و برنامه ریزی هدفمند، بهترین بهره برداری را از آن نمود.

امروزه  افزایش وسایل ارتباطی و فناوری های پیشرفته و تأثیرگذار باعث شده تا بشر آنها را جزء نیازهای  اساسی خود بداند و با استفاده از آنها بتواند سلطه اش  را بر دنیای پیرامون خود گسترش و نیازهای خود را برآورده سازد. همه این عوامل  کاستی های موجود را برجسته تر نموده است ولی به همان اندازه با استفاده از همین ابزارها می توان شرایط موجود را بهتر و

رشد روز افزون آن را تثبیت نمود.

در این مقاله به بررسی سطوح مختلف فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در توسعه گردشگری، جذب وتثبیت آن پرداخته شده است.

 

 کلملت کلیدی: فناوری ارتباطات و اطلاعات، فناوری اطلاعات، مدیریت علمی

مقدمه

در رسیدن به هر هدفی باید زمینه ها و زیر ساخت های لازم فراهم گردد تا دستاوردهایی که ایجاد می گردد دارای پشتوانه قوی باشد. صنعت گردشگری نیز به عنوان یک صنعت پویا در هر کشور باید دارای برنامه ریزی بوده و مدیریت علمی خاص بر آن اعمال شود تا بتوان از این صنعت به نحو شایسته استفاده نمود.

 

 زیر ساخت های مؤثر در اجرایی شدن توسعه گردشگری

1-     فراهم آوردن امکانات رفاهی برای گردشگران (هتل ـ رستوران ـ مرکز خرید ـ پارک و ...).

2-     هماهنگی سازمان های مرتبط با امور گردشگری.

3-     ایجاد امنیت برای گردشگران و مردمان ساکن شهرستان.

4-     گسترش حمل و نقل جاده ای، هوایی و ریلی.

5-     آماده سازی فضاهای گردشگری مختلف برای بازدید گردشگران.

6-      اطلاع  رسانی و تبلیغات در سطوح مختلف جامعه.

هر یک از عوامل باید به طور صحیح و دقیق فرآیند اجرایی خود را بنابر اهداف مشخص شده طی نماید تا بتوانند مکمل سودمندی برای یکدیگر باشند.در صورتی که یکی از عوامل مذکور به طور دقیق و با کیفیت مناسب اجرا نشود، خلأ بزرگی در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده ایجاد می کند و هزینه و زمان زیادی را شامل می شود. اندیشه عمیق و قابل اجرا زیر بنای هر هدف است و اهداف کوچکی که هدف اصلی را تشکیل می دهند از اجرای دقیق زیر ساخت ها حاصل می شود.

 

فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT)

فناوری ارتباطات و اطلاعات در جامعه کنونی ما به اندازه ای نه چندان کافی مطرح شده ولی به همان اندازه هم به آن عمل نشده است. نبود آموزش های کافی و امکانات به روز جهان شاید از عوامل دیگر این کاستی ها  باشد.

شناخت این فناوری در زمینه فعالیت های افراد کمک شایانی می کند، زیرا با کمک راهکارهایی که در دل این فناوری است می توان مسیر فعالیت خود را تا سطوح اول جامعه ارتقاء بخشید.

در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه با  تشکیل کمیته های فناوری اطلاعات و با هدف تحلیل سازمان ها در جهت رشد و توسعه و یکپارچه سازی سیستم اجرایی شهری و در گام بعدی کشوری، تمامی چالش هایی که در آینده با پیشرفت تکنولوژی ایجاد خواهد شد را بررسی و راهکارهای اجرایی آن را نسبت به زمان اجراء و آینده 

طرح ها  ارایه می کنند.

شناخت فناوری اطلاعات برای مدیران که در برنامه ریزی سازمان خود تأثیر گذار می باشند ضروری است. این برنامه ها از حلقه های یک زنجیر در توسعه هرکشور است.

مدیران موفق در دنیا از مدّعیان و صاحب نظران در حوزه فناوری اطلاعات می باشند و توانسته اند با کمک این فناوری بهترین خدمات را به مشتریان خود ارایه کنند و رشد و توسعه سازمان خود را با سرعت و پشتوانه قوی تری تثبیت نمایند.

 داشتن اطلاعات دقیق وکافی و استفاده از آن  در زمان و مکان مناسب با توجه به هدف های پیش بینی شده در راستای برآورده نمودن هدف اصلی تعریف ساده ای از فناوری ارتباطات و اطلاعات می باشد.

 

فناوری ارتباطات و اطلاعات  و گردشگری (ICT)

سازمان جهانگردی و گردشگری نیز همانند دیگر سازمان ها ارتباط بسیار نزدیکی با فناوری روز دنیا از جمله فناوری  اطلاعات و ارتباطات دارد که شاید از معدود سازمان هایی باشد که استفاده از این نوع  فناوری در آن  تأثیر چشمگیری داشته است.

در جوامع پیشرفته با خلاقیت ها و راهکارهای مناسب توانسته اند جذب گردشگران را با توجه به پتانسیل های گردشگری منطقه خود به نحو غیر قابل تصوری افزایش دهند.

در بسیاری از این کشورها وجود آثار تاریخی و طبیعی بسیار کمتر از کشور ما است ولی با اطلاع رسانی مناسب و شناخت نیاز گردشگران و برآورده نمودن آنها درصد بالایی از جذب و تثبیت گردشگران را از آن خود کرده اند.

حال کشور ما و در مقیاس کوچک تر شهرستان محلات از مراکزی است که توانایی جذب گردشگران مختلف از تمامی نقاط جهان را دارا می باشد.

 

 استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات  در گردشگری

در استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در حوزه گردشگری باید هر یک از مقوله های فناوری ارتباطات و اطلاعات  را در نظر گرفت و درجای خود از آنها استفاده نمود.

در این فناوری داشتن اطلاعات کامل، دقیق و به روز از مهمترین و اصلی ترین مباحث می باشد، زیرا در صورت نداشتن اطلاعات کافی و به روز مقوله های مورد نظر بعضاً ناکارآمد و در صورت استفاده نامناسب و بی موقع از آنها زیان بار نیز خواهد بود.

شناخت و آماده سازی بانک اطلاعاتی کاربردی برای استفاده بهینه از منابع موجود از اصلی ترین ابزارهای یک سازمان برای رسیدن به هدف می باشد.

 

 گام های  نخست در فناوری ارتباطات و اطلاعات در گردشگری

گام نخست در فناوری ارتباطات و اطلاعات ایجاد بانک اطلاعاتی قوی و قابل استفاده می باشد. این بانک متشکل از اهداف، محصولات و امکانات مناسب دراین حوزه

است. وجود بانک اطلاعاتی از ابزارهای  این فناوری است و با استفاده از آن و برنامه ریزی منظم می توان با سرعت بالایی فعالیت های گسترده ای را به انجام رساند.

هزینه های مصرف شده برای ایجاد بانک اطلاعاتی نسبت به شکل نگرفتن این بانک و حرکت در جهت رشد و ارتقاء این صنعت، می توان هزینه های بسیار بالایی را ایجاد

کند.

  گام اول

شناخت سازمان های دولتی مرتبط با صنعت گردشگری در شهرستان،NGO  ها و شرکت های گردشگری درکل کشور، تورهای تفریحی داخل کشور، تورهای دانشجویی، اشخاص علاقه مند به گردشگری، و ثبت دقیق این اطلاعات در بانک اطلاعاتی گام اول را تشکیل می دهد.

به طور مثال گروه های  بالا را مشتری و سازمان گردشگری را بازاریاب فرض نمایید.

فعالیت اول یک بازار یاب شناخت دقیق اهداف، ارتباطات قوی و شناسایی دقیق بازار است تا بتواند با دریافت نظرها و خواسته های مشتریان، بهترین نوع کالا با توجه به خواسته های آنها را به تولید کننده ارایه کند.

 

 گام دوم

شناخت دقیق جاذبه های گردشگری شهرستان و جمع آوری اطلاعات دقیق آنها و ثبت در بانک اطلاعاتی می باشد. این جاذبه ها را می توان به صورت زیر تقسیم نمود:

تاریخی، طبیعی، تفریحی، زیارتی، صنعتی، علمی، تحقیقاتی، ورزشی، درمانی، نمایشگاه ها و دیگر عوامل طبیعی از قبیل آب و هوا، خاک، منابع معدنی و... را می توان نام برد.

 

 گام سوم

جمع آوری تمامی اطلاعات موجود شهری از قبیل هتل، رستوران، کمپ، خیابان، مرکز درمانی، بانک، عابربانک و....

بعد از جمع آوری اطلاعات ذکر شده ثبت آنها در بانک اطلاعاتی، مرحله اول این فناوری در زمینه گردشگری به اتمام رسیده است.

 شناخت  ابزارهای فناوری

شناخت ابزارها و وسایل خاص این فناوری باعث افزایش کارایی، دقت و کاهش هزینه ها می گردد.

در استفاده از این فناوری شناخت ابزارهای مدرن و تکنولوژی روز دنیا ضروری است.

سیستم های کامپیوتری در جوامع امروزی باعث افزایش دقت و بهره وری شده است، تا حدی که یکی از مهمترین و مؤثر ترین ابزارها در فناوری اطلاعات و اطلاعات (ICT) می باشد. این سیستم ها با کمک ابزارهای جانبی خود توانسته اند ارتباطات مختلفی را با وسایل ارتباطی روز جهان برقرار کنند. لذا این مسئله سهم بسزایی در

تغییر و تحولات جوامع بشری داشته و خواهد داشت.

 

شبکه جهانی اینترنت یک محصول از فناوری ارتباطات و اطلاعات می باشد. این شبکه توانسته است محیطی ارزشمند برای پیشرفت و توسعه ایجادکند. وجود وب سایت های مختلف، وبلاگ ها، پست های الکترونیکی، فضاهای گفتگو، تبادل اطلاعات در ابعاد گسترده، کاهش هزینه ها در ارتباطات، معرفی محصولات درسراسر جهان و مبادلات کالا از جمله  فعالیت هایی است که درشبکه جهانی اینترنت انجام می شود.

 

پس شناخت ابزارهای موجود در حوزه ارتباطات و استفاده از آنها در زمان و مکان مناسب موجب رسیدن به اهداف بلند مدت می شود.

 استفاده از ابزارهای مختلف این فناوری در برقرار نمودن یک ارتباط بسیار با اهمیت است زیرا استفاده نامناسب از بهترین ابزارهای ارتباطی چه بسا بدترین بازخورد و حتی قطع ارتباط را موجب شود.

 

در جامعه سنی بالا که از نظر تفاوت نسل، اختلاف و فاصله زیادی با نسل کنونی دارند استفاده از ابزارهای ارتباطی برای معرفی باید در خور آن جامعه باشد تا بتواند تأثیر خود را اعمال کند.

پس با شناخت دقیق از یک جامعه ، نیاز ها و ابزارهای ارتباطی مناسب می توان بهترین نتیجه را از یک ارتباط دریافت کرد.

 

استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در گردشگری

در قرن جدید حذف محدودیت ها و دسترسی آسان به خواسته ها در کمترین زمان ممکن یک واقعیت به شمار می آید.

شاید بازدید از اماکن تاریخی  زیبای اصفهان برای هر ایرانی یک آرزو نباشد زیرا با صرف کمترین هزینه می توان آن را تجربه کرد ولی آیا بازدید از آثار باستانی مصر هم به همین شکل می باشد و با صرف همان مقدار هزینه  امکان پذیر است؟

 

آیا بعد از صرف هزینه های بسیار زیاد و بازدید از آن اماکن، آنچه که قبل از سفر در ذهن مان تجسم می کردیم برآورده شده است؟

این کوچکترین سؤالی است که در ذهن هرگردشگر ایجاد می شود. در جوامعی که پیشرفت صنعت گردشگری در آنجا از ارزش بالایی برخوردار است، با طراحی شهرهای مجازی بر روی شبکه اینترنت، علاقه مندان می توانند قبل از سفر به کشور و شهر مورد نظرشان اطلاعاتی از  اماکن تاریخی، طبیعی، فضای های گردشگری،

امکانات موجود و هر چیزی که برای گردشگران و یا غیر آنها در بدو  ورود و در طی مدت حضور در آنجا مورد نیازشان است بدست آورند. این عمل علاوه بر شناخت منطقه گردشگری ، موجب امنیت خاطر برای گردشگران می شود.

حتی در تعدادی از این شهرهای مجازی، اطلاعات کاملی از مراکز گردشگری در قالب فیلم، عکس ومکتوبات ارایه شده است.

مسؤولان این مناطق به هیچ وجه نگران کاهش گردشگر بعد از این گونه معرفی ها نبودند، زیرا با ارایه راهکارها و خدمات مناسب نه تنها باعث کاهش و حذف گردشگران نشدند بلکه موفق به افزایش و تثبیت حضور آنها نیز گردیدند.

وجود نوع آوری در زمینه گردشگری و خلاقیت در زمان بازدید بسته به نوع اقلیم آن منطقه در کنار جشن ها و نمایشگاه های مختلف که مورد علاقه گردشگران می باشد، راهکار مناسب و با ارزشی برای جذب و افزایش گردشگران داخلی و خارجی است.

پس وجود یک فضای مجازی برای معرفی تمامی پتانسیل های شهرستان به صورت اختصاصی، با مدیریت متمرکز و با همکاری تمامی سازمان ها از اصلی ترین امور می باشد. با این کار می توان در کوتاه ترین زمان ممکن شهرستان را به صورت کامل به جهانیان معرفی نمود.

با طراحی این فضا و پشتوانه بانک اطلاعاتی قوی و به روز احساس اطمینان خاطری برای هر گردشگر ایجاد می شود که با مراجعه به این فضای مجازی (سایت اینترنتی) می تواند قبل از سفر تمامی نیازهای خود را در زمان حضور بشناسد و برآورده سازد و بهترین زمان را برای حضور انتخاب کند.

هرگردشگر رضایتمند می تواند صدها گردشگر دیگر را به سوی شهر هدایت و باعث رشد این صنعت در کوتاه ترین زمان ممکن شود.

به صورت کلی این نوع فضاها برای تمامی افراد در هر نقطه از جهان قابل دسترسی است. این فضا را می توان با صرف کمترین هزینه طراحی و آن را فعال نگه داشت، هرچند با گسترش اینترنت در میان جوامع مختلف باز گروه هایی هستند که دسترسی و علاقه ای در برقرار نمودن با این تکنولوژی به علت تفاوت های نسلی ندارند، لذا با استفاده از راهکارهای دیگر باید این گروه ها را با سیاست ها و مدیریت های علمی خاص گردشگری جذب نمود.

 

 گروه های  مختلف گردشگران

برای جذب گردشگران راهکارهای متنوع و مختلفی وجود دارد که بسته به نوع گروه ها و نوع دسترسی برای  ارتباط  باید آنها را تفکیک و با توجه به خصوصیاتشان تصمیم گیری و با آنها ارتباط برقرار نمود.

گروه 1- درباره شهرستان شناخت ندارند و با هیچ سازمان و تشکلی در ارتباط نمی باشند.

گروه 2- درباره شهرستان شناخت ندارند ولی با سازمان و تشکلی در ارتباط هستند.

 گروه 3- درباره شهرستان شناخت دارند و با هیچ سازمان و تشکلی در ارتباط نمی باشند.

گروه 4- درباره شهرستان شناخت دارند و با سازمان و تشکلی هم در ارتباط هستند.

  - گروه 1. استفاده از فضاهای مجازی (سایت اینترنتی) برای گردشگرانی که تا به حال به شهرستان سفر نکرده اند و ارتباط با هیچ سازمان و تشکلی ندارند از بهترین روش هایی است که از هر لحاظ توجیه علمی را در خود جای می دهد و برای هر 3

گروه دیگر نیز می توان با استفاده از همین روش، تأثیرگذاری فراوانی  ایجاد کرد. زیرا تعداد زیادی از افراد در جوامع گوناگون  هستند که برای زمان خود ارزش خاصی قایلند.

 

فضای مناسب مجازی (سایت اینترنتی) را باید یک راهکار مناسب برای پوشش دادن به راه های دیگر دانست زیرا این کار اطلاع رسانی دقیقی را برای علاقه مندان به دنبال خواهد داشت.

-         گروه 2 گردشگران را باید با کمک سازمان و تشکلی که با آن در ارتباط هستند جذب نمود. زیرا تا اندازه ای به آن سازمان و تشکل اطمینان دارند پس باید مرحله شناخت را برای آن فراهم نمود.

 در مرحله اول باید سازمان و تشکل مورد نظر را از نظر شناخت و آگاهی درباره شهرستان در سطح عالی آموزش داد، تا در انتقال اطلاعات برای اشخاص مورد نظر

هیچ ضعفی نداشته باشد. صرف هزینه در راستای بهره وری از صنعت گردشگری و اثرات آن برای سازمان ها و تشکل هایی که با دیگر افراد جامعه در ارتباط می باشند ضروری است زیرا آن سازمان ها و تشکل ها بهترین تبلیغ و سرمایه گذاری برای جذب گردشگر هستند، پس با ارایه اطلاعات کافی بسته به شخصیت و رده سنی آن گروه ها، نوع و ابزار شناخت را معرفی، آماده و در اختیار  آن سازمان و تشکل قرار دهیم.

به عنوان مثال یک شرکت یا تور گردشگری را در نظر بگیرید. ما به عنوان یک سازمان در مرحله اول شروع به کار، اطلاعات کافی در زمینه شرکت ها، سازمان ها و .... را کسب نموده ایم، پس می دانیم شرکت یا تور مورد نظر چه امکانات و توانایی هایی در زمینه فعالیت خود دارد لذا با ارایه بانک اطلاعاتی موجود که درباره شهرستان در قالب CD، بروشور و یا کاتالوگ جمع آوری کرده ایم می توانیم راهنمای مناسبی برای شرکت ها و تور های گردشگری باشیم و با آموزش کافی و ارتباطی که بر قرار می کنیم، آن سازمان و تشکل اقدام به اجرای تورهای مختلف برای علاقه مندان خود می کند. درضمن می توانیم با ارایه ابزارهای مختلف و یا راهکارهای ارتباطی به شرکت ها و تور های گردشگری به آنها و سازمان متولی در هر چه سریعتر رسیدن به اهداف از پیش تعریف شده کمک نماییم.

 

-         گروه 3 گردشگران جزء افرادی می باشند که سفرهای پراکنده ای به شهرستان دارند ولی هیچ برنامه و شناختی درباره شهرستان ندارند و با هیچ سازمان و تشکلی هم در ارتباط نمی باشند پس برای جذب آنها، کسب اطلاعات آن اشخاص و ثبت در بانک اطلاعاتی لازم و ضروری است تا با برنامه ریزی هدفمند حضور آن اشخاص در شهرستان در مناسبت های مختلف تثبیت شود.

 راهکار هایی را می توان به این گروه از افراد در مسیر شناخت و آگاهی نسبت به شهرستان ارایه کرد. با توجه به اینکه  تنها وسیله ارتباطی شهرستان با دیگر شهرها و استان های دیگر از طریق ارتباط جاده ای صورت می پذیرد به همین منظور باید راهکارهای مناسب و تأثیر گذاری در جهت شناخت شهرستان برای این دو زیر گروه که جذب آنها راحتر و کم هزینه تر است ارایه و انتخاب نمود.

 

  • زیرگروه 1- برای افرادی که از وسایل نقیله عمومی استفاده می کنند می توان از ابزارهای صوتی و تصویری موجود در آن وسیله استفاده کرد. با ارایه مستند های متنوع و جذاب برای مسافران  در زمینه پتانسیل های بالفعل شهرستان در طول سفر به شهرستان می توانیم به اهدافمان که جذب بیشتر گردشگر است، دست یابیم.

در کنار اطلاعاتی که گردشگران بیشتر به آن توجه می کنند از جمله اطلاعات آثار تاریخی، طبیعی و تفریحی می توان اطلاعاتی در زمینه اقلیم، خاک، هوا، منابع طبیعی، فرصت های شغلی و دیگر مواردی که شاید برای افراد علاقه مند جهت سرمایه گزاری و فعالیت اقتصادی جذاب باشد ارایه کرد تا صنعت گردشگری و اقتصاد شهرستان رونق بیشتری صورت گیرد.

 زیرگروه 2- در  این گروه کمیته هایی فنی برای ارایه راهکارها و شناخت نقاط تأثیر گذار شهرستان که برای یک وسیله نقلیه شخصی مورد توجه است تشکیل می گردد. با شناخت این موارد و بکارگیری سیاست های خاص گردشگری در راستای تشویق و ترغیب نمودن اشخاص می توان راه را برای جذب آنها باز نمود.

 

هر گردشگر واقعی سرمایه ای ارزشمند است که برای جذب و نگهداری آن باید هزینه هایی را پرداخت. این هزینه ها در برابر سرمایه ای که وارد شهر می گردد غیر قابل مقایسه است، زیرا گردشگرانی هستند که در صورت تأمین خواسته های خود در آن شهر، به فکر سرمایه گذاری و ایجاد فعالیت های  اقتصادی و یا فعالیت های علمی می افتند. در هر صورت چه گردشگر کوتاه مدت، بلند مدت و یا سرمایه گذار هر سه گروه باعث اشتغال زایی، رشد و توسعه شهرستان می گردند.

 

-         گروه 4 آسان ترین گروه ازگردشگران برای  جذب می باشند زیرا با اجرای راهکارهای ذکر شده برای 3 گروه قبل و اجرا برای این گروه می توان آنها را به راحتی جذب کرد. آنها آمادگی دریافت اطلاعات و درک راحت تری از شهرستان را دارند، لذا باید بطور دقیق و کامل اطلاعات شهرستان را به آنها منتقل کرد.تا اینجا توانسته ایم به کمک این فناوری شناخت و راهکار مناسب  برای ارتباط با اهدافمان دست یابیم. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مطالب ذکر شده خلاصه نمی گردد و دارای وسعت غیر قابل تصور است که ما گوشه ای از فعالیت واقداماتی که می توان در این حوزه قابل اجرا و در حد توان و امکانات شهرستان  می باشد را معرفی نموده ایم.

امیدواریم با تلاش و بزرگ اندیشی بتوان شهرستانی لایق خود، همشهریان و دیگران داشته باشیم.

 نتیجه گیری

درجهان امروز با استفاده از روش های تبلیغاتی مختلف از جمله رادیو، تلویزیون و یا اینترنت می توان ذهنیت اشخاص را به سوی خود هدایت کرد و بهترین بهره برداری را از آنها با توجه به اهداف از پیش تعریف شده کسب نمود.

توجه داشتن به پتانسیل های بالفعل و برگزاری نمایشگاه ها، همایش ها، مسابقات (علمی، هنری، ورزشی) و اطلاع رسانی جامع در راستای شناخت و جذب گردشگر و در کنار آن ایجاد نمایشگاه ها و همایش های مجازی برای آگاهی اشخاص در سراسر جهان از قابلیت های بالقوه، مسایل علمی و رویداد های روز شهرستان می

تواند بسیار مؤثر واقع شود.

با گسترش علوم و فنون مختلف در هر زمینه با توجه به فناوری های مدرن و همچنین ایجاد جاذبه های بالقوه و مورد علاقه گردشگران در کنار هم بهترین فرصت و رقابت در جهت رشد و توسعه را فراهم می کند.

 این تفکر که بخواهیم منتظر ایده ها و راهکارهای دیگر جوامع بمانیم تا پیشرفتی حاصل شود، باطل و محکوم به عقب ماندگی است.

در فناوری اطلاعات (IT) که سر رشته پیشرفت های تساعدی است، زمان و اطلاعات طبقه بندی شده از الویت های اول است، زیرا با سرعت بالای پیشرفت، منتظر ماندن بی معنا است و توجیه قابل قبولی ندارد.

 تشکیل کمیته های تخصصی دولتی با حمایت تمامی ارگان های شهرستان و واگذاری مسؤولیت به یک مدیریت واحد در جهت برنامه ریزی و اجرای توسعه گردشگری، همچنین همکاری مسؤولان با سازمان های غیر دولتی در رسیدن به هدف توسعه گردشگری در کوتاه ترین زمان، لازم و ضروری است. فرار از مشکلات و هزینه های اجرایی بیانگر ضعف و تأخیر در رشد هدفمند است و هزینه های بالای مالی و زمانی را در پی خواهد داشت.

 

 


[1] ـ نویسنده

 

ارسالی برای سمینار توسعه پایدار محلات